januar 16

Åtte av ti har smarttelefon

 

Nordmenn elsker mobiltelefoner, og vi kjøper gjerne de nyeste, største og dyreste modellene. Men det finnes også de som fortsatt nøyer seg med andre generasjons (2G) mobiltelefon.

Ferske tall fra Telenor viser at 80 prosent har en smarttelefon, mens cirka 60 prosent har en smarttelefon som støtter fjerde generasjons mobilnett (4G). Andelen som benytter 3G-telefon er på 28,5 prosent, mens 2G nå er nede i 12,2 prosents andel.

– For ett år siden var det like mange 3G-telefoner som 4G-telefoner. Nå er dette bildet snudd. Over dobbelt så mange har nå 4G-telefon. Det viser at nordmenn er i front på teknologi, kommenterer Bjørn Ivar Moen, leder for mobil i Telenor Norge.

Andelen på 2G, som var den første standarden for digital mobiltelefoni, har falt med 26 prosent siden januar i fjor.

– Vi anbefaler å bytte til en nyere telefon for å få fullt utbytte av digitale tjenester. Det meste av utbyggingen foregår i dag på 4G, så mobil- og dekningsopplevelsen blir best med en mobil tilpasset dette, sier Moen.

iPhone øker 

Det er også 4G-telefonene som er mest populære. Totalt for 2015 har Telenor solgt mest av Apples iPhone 6. Denne telefonen er dessuten den det er flest av i Telenors mobilnett.

– I løpet av 2015 har Apple økt markedsandelen noe mot konkurrentene i Norge, kommenterer Bjørn Ivar Moen.

Dyr telefon = større abonnement 

Mange populære modeller lå under juletreet. Målt etter salg i Telenors kanaler (butikk, nettbutikk og forhandlere) var disse de mest populære telefonene i desember:

  1. Apple iPhone 6s
  2. Apple iPhone 6
  3. Apple iPhone 5s
  4. Huawei Y360 
  5. Apple iPhone 6s Plus
  6. Sony Xperia Z5 Compact 
  7. Samsung Galaxy S6 
  8. Samsung Galaxy A3 
  9. Samsung Galaxy S6 Edge
  10. Sony Xperia Z5 

– Julegavesalget preges ofte av at folk kjøper telefoner uten abonnement. Dermed har en rimelig Huawei-modell også kommet høyt på salgslisten, sier Moen.

Blant de som kjøper abonnement registrerer også Telenor en nær sammenheng mellom telefon og abonnementstype.

– Kundene velger primært større abonnement på dyrere og bedre mobiltelefoner, da disse abonnementene avspeiler typisk bruk og inneholder nødvendige datamengder. Kundene er særlig opptatt av å ha nok data inkludert i abonnementet, forteller han.

– I tillegg ser vi at toppmodellene med best spesifikasjoner og større skjermer også genererer mer bruk. Det er nærliggende å anta at mobiltelefoner med gode skjermer, høyere datahastigheter og gode kamera gir mest nytteverdi, avslutter Moen.

Fakta

Fordeling på telefoner ut fra netteknologi (tall for ett år siden i parentes): 

• 4G: 59.3 prosent (42.7)
• 3G: 28.5 prosent (40.8)
• 2G: 12.2 prosent (16.5)


Input / foto : Telenor