mai 16

Enorm vekst i bruktmarkedet

Ferske tall fra FINN.no viser en enorm vekst i bruktmarkedet. I løpet av årets fire første måneder ble det lagt ut 2.3 millioner privatannonser på Torget. Det er en øking på 18 prosent fra samme periode i 2016. Samtidig øker kvaliteten på varene som legges ut skriver Finn i en pressemelding. 

Sportsutstyr

  • – Sportsutstyr er blant kategoriene med høyest aksept for gjenbruk, sier Christopher Ringvold i FINN.no

Barnas forbruk øker, blant annet fordi dagens utstyr tilpasses alder og kjønn i langt større grad enn tidligere. Denne endringen i forbruk kommer bruktmarkedet til gode.

  • Mye av utstyret som selges på FINN torget har overraskende god kvalitet, og reflekterer et forbruk med hyppige utskiftninger, sier produktdirektør for FINN torget, Christopher Ringvold.

Ny alderskategori


Sosiolog Ivar Frønes bekrefter at det er en økning i forbruket til barn.

– Vi ser en økning også i forbruksdifferensieringen. Det vil si at vi får produkter rettet mot spesielle aldersgrupper av gutter og jenter, og mot spesielle aktiviteter og interesser. Dette øker også totalforbruket. En del av denne differensieringen kan møtes med gjenbruk, folk forlater produktene i forholdsvis god stand, sier Frønes.

Tweens (mellom barn og tenårene (between)) er eksempel på en ny alderskategori som har dyrket frem et eget forbruk hva gjelder klær og utstyr, og hvor idretts- og aktivitetsprodukter spesialiseres.

Økt utstyrspress

Det økte forbruket blant foreldre og barn kan medføre utstyrspress for enkelte grupper. – Her har foreldre et viktig ansvar for å bidra til inkludering, og synliggjøre at brukt er minst like bra som nytt. Arv og brukt- og byttemarkeder vil bli enda bedre besøkt fremover. En økning i barns forbruk gir trøkk i bruktmarkedet, og det vil fylles med god kvalitet til alle aldersgrupper, sier Christopher Ringvold.

Tall fra FINN.no viser at det er mange foreldre som har fått øynene opp for den gode kvaliteten som finnes i gjenbruksmarkedet. Nesten halvparten av foreldrene sier de gjerne kjøper brukte klær til barna, og to av fem sier at de gjerne kjøper brukte leker. Tre av fem kjøper gjerne brukte møbler eller sportsutstyr til barna.

  • Sportsutstyr er blant kategoriene med høyest aksept for gjenbruk. Sykler, ski og skøyter er typiske produkter som er smarte å kjøpe brukt, nettopp fordi kvaliteten kan være vel så god som ved nykjøp, sier Ringvold.