februar 16

Tidenes OL-dag ga rekordtall for TVNorge og Discovery Networks..

Sterke seertall på OL-kveld og de norske gulløvelsene ga historiske seerandeler for TVNorge og Discovery Networks. Samtidig ser stadig flere OL-sendingene digitalt opplyser TV-selskapet i en melding.

Det var Johannes Thingnes Bøs nervepirrende gull-løp som ble mest sett på TVNorge i går. På det meste satt hele 700 000 nordmenn foran TV-skjermen, mens 560 000 fulgte løpet i snitt. 77 000 i snitt fulgte hele utforsendingene gjennom natten, og på det meste satt hele 180 000 mennesker og fulgte med da Svindal og Jansrud hentet hjem de to gjeveste medaljene.

Gull-løpet til Ragnhild Haga ble sett av 402 000 i snitt, mens kvinnenes 15 km skiskyting hadde i snitt 434 000 seere.

Historiske tall

Tallene ga TV-gruppen en seerandel på 56 prosent i totalbefolkningen. Og 60 prosent i den kommersielle målgruppen, personer fra 15 til 50 år.

– Dette er historisk for oss. I går var vi så heldige å få formidle tidenes OL-dag til det norske folk. I dag tikket det inn rekordhøye tall på gårsdagens sendinger. Aldri før har en så stor andel av norske TV-seere fulgt våre sendinger gjennom en hel dag, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

– I tillegg følger stadig flere OL-sendingene på nett, så dette har vært en stor fest for oss så langt. Nå krysser vi fingre og tær for flere sterke norske prestasjoner.

Discovery hadde nesten 350 000 startede strømmer på sine strømmetjenester, Dplay og Eurosport Player. Det er bestenotering så langt i OL.

Sterk dag for OL-kveld

Også TVNorges kveldsstudio OL-kveld økte i går. 361 000 fulgte sendingen.

– Tallet avrunder det som ble en fantastisk dag. Vi har lyttet til tilbakemeldingene fra seerne og gjort en del justeringer underveis i OL-kveld. Mange seere har ønsket å se flere høydepunkter fra OL-øvelsene også i kveldsshowet, og de tilbakemeldingene har vi tatt til oss, sier Skoland.

– OL-kveld er et direktesendt talkshow, og som de aller fleste talkshows vil sendingene og kjemien i studio sette seg mer og mer for hvert program. Vi er veldig fornøyde med Jon og Annes innsats, og synes programmet er et kjempeviktig tilskudd til OL-dekningen vår på TVNorge og Eurosport, sier Skoland.