juli 04

Folk tar hyp­pigst kon­takt om brukt­bil, mo­bi­ler og møb­ler vi­ser sta­ti­stikk fra førs­te halv­år 2018..

Foto via / Forbrukerrådet / Colourbox

Folk tar hyp­pigst kon­takt om brukt­bil, mo­bi­ler og møb­ler vi­ser sta­ti­stikk fra førs­te halv­år 2018

Forbrukerrådet har fått 29 235 spørsmål hittil i år. De fleste tar kontakt for hjelp i et bruktbilkjøp, et IKT-produkt som mobil og nettbrett eller de tar kontakt om et møbel opplyser Forbrukerrådet i en melding.

Folk fra Oslo, Tromsø og Østfold tar hyppigst kontakt, mens vi hører minst fra Svalbard, Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Bruktbil på klagetoppen

Flest forbrukere har spørsmål om et bruktbilkjøp. Hele 4219 har tatt kontakt med oss hittil i år. Det står for omtrent 14 prosent av alle spørsmål. I tillegg har over 100 000 klikket på bilsidene våre.

— Vi anbefaler at du ber om tilstandsrapport, eller sjekker bilen selv på et verksted, før du slår til. Bruk kontrakt. Du finner bilkontrakt og sjekkpunkter for bilkjøp på forbrukerrådet.no. Spør etter garantien hvis bilen er under fem år gammel. Den gir deg gode rettigheter, og du får den med på kjøpet, sier Pia Cecilie Høst.

I svært mange av henvendelsene om bil er motparten enten en annen privatperson, eller en liten lokal bilbutikk. Det finnes unntak, og Tesla Norge kommer på en fjerdeplass i vår oversikt over den vanligste motparten når folk ber om råd. I fjor kom elbilforhandleren på en 24. plass.

— Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne. Møller bil kommer også høyt opp på motpart-listen vår, men selskapet har en langt høyere markedsandel, sier Høst.

Forbrukerrådet kan mekle mellom deg og bilselger om du ikke kommer noen vei. Over ti prosent av tvistene handler om bruktbil, viser statistikk fra første halvår fra tvistetjenesten. Det er den største enkeltkategorien.

Mobil og nettbrett

Folk er avhengig av tilgang til nettet. Går smarttelefonen i stykker, er reparasjonen gjerne kostbar, og du mister kontakten med omverdenen. IKT-produkter, som mobiltelefoner og nettbrett, står for 1286 henvendelser og kommer som nummer to i forbrukerstatistikken.

Øverst på listen over motparter i henvendelsesstatistikken finner du store kjeder som selger elektronikk, som Elkjøp og Power.

— Du har fem års reklamasjonsrett, men skjer feilen etter tre til fire år, kan det være vanskelig å klage, fordi deler av mobilen ikke er ment å vare lenger. Oppdager for eksempel selger en fuktskade når du har mobilen inne til reparasjon, er ikke det nok til å avvise at feilen ikke var der da du kjøpte mobiltelefonen. Det må vises til en sammenheng mellom fuktskaden og feilen, sier Høst.

IKT-produkter kommer på en fjerdeplass i statistikken fra tvistetjenesten vår.

Sofatrøbbel

Du skal leve lenge med en sofa. Møbler er den tredje vanligste kategorien av spørsmål med 1222 henvendelser.

— Folk klager på stoff som falmer, og seteputer som svikter. Spør derfor om hvor mye sol og lys stoffet tåler, og hva du kan forvente av putene. Så vet du hva du kan forvente. Sjekk også målene på møbelet før du bestiller, så vet du at det passer. Du har angrerett om du bestiller på nettet, men du må betale for returen, sier Høst

Møbler kommer på en fjerdeplass i statistikken fra tvistetjenesten vår.

Norwegian har flere henvendelser enn SAS

Norwegian har fått dobbelt så mange spørsmål om seg som SAS, med 106 mot 55 henvendelser i oversikten over motpartene i første halvår 2018.

— Norwegian har de to siste årene hatt personalmangel i sommerferien. Det har ført til innstillinger og kanselleringer. Norwegian står for en stor, og økende, del av klagene til Transportklagenemnda for fly. Vi synes det er synd at så mange må ta saken til flyklagenemnda, og vi håper de lar seg løse tidligere, sier Høst

Vi har opplevd en økning i nettsidetrafikken på 26 prosent når det gjelder flyrettigheter. Siden årsskiftet har 47 000 forbrukere besøkt flyrettighetssiden vår og 211 000 reisende har benyttet seg av flyrettighetssjekken for å regne seg frem til hva de har krav på. 37 000 flypassasjerer har fått hjelp til å klage til flyselskapet gjennom nettsiden vår.