juli 10

Vil fjer­ne mini­bank­fel­ler..

Norske forbrukere blir lurt for én milliard kroner i året i utenlandske minibanker og kortterminaler. Heldigvis tar EU nå grep for å få fjernet valutafellene opplyser Forbrukerrådet i en melding.

De fleste av oss har fått spørsmål om vi vil betale i norske kroner eller i lokal valuta når vi tar ut penger i utlandet i minibank og i kortterminaler. I mange minibanker dukker det også opp piler, flagg, farger og advarsler for å få oss til å velge den dårligste valutakursen. Dette skal det nå bli slutt på.

EU varslet tidligere i år at alle minibanker og kortterminaler i løpet av tre år skal bli pliktige til å vise de reelle kostnadene ved de ulike valgene. Det skal også bli slutt på å dytte forbrukerne mot det dårligste valget.

Tatt til orde for

– Vi har tidligere tatt til orde for et forbud mot valutaveksling som nesten alltid er ugunstig for forbrukerne. Selv om EU-kommisjonen går for en mykere tilnærming, vil dette trolig få slutt på praksisen med å lure kundene, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

– Vekslingstjenesten du ofte blir møtt med i utlandet, er kun et fordyrende mellomledd. Den har ingen verdi, og betyr penger rett ut av vinduet for norske forbrukere.

Velg alltid utenlandsk valuta

Tidligere undersøkelser viser at det dyreste alternativet i snitt tilsvarer et påslag på seks-sju prosent, nesten fire ganger så mye som betalingskortenes standardkurs.

– Tommelfingerregelen er alltid å betale i lokal valuta. Velger du å veksle til norsk valuta, er det så godt som uten unntak det dyreste alternativet, sier Jorge B. Jensen.

– Du bør også som regel unngå å ta ut utenlandsk valuta i Norge. Seddelkursen er ofte dårligere, og minibankene legger også på et ekstra gebyr. Benytt heller minibanken når du kommer frem til Spania eller Hellas.

Taper én milliard kroner i året

Forbrukerrådet har tidligere beregnet at norske forbrukere hvert år blir belastet for om lag én milliard kroner i unødvendige gebyrer ved minibankuttak i utlandet.

Beregningene er basert på Statistisk sentralbyrås reisedata og brukervaneundersøkelsen til Sparebanken Vest fra 2016.

Foto via Forbrukerrådet