september 24

Årets vinterdekktest: Vinterdekkene blir bedre og bedre..

Skal du velge dekk som passer best for deg og din bil, må du lese deltestene og finne dekkene som leverer best på de kjøreforholdene du har i hverdagen. FOTO: Lauri Ahtiainen / MOTOR

Årets vinterdekktest: Vinterdekkene blir bedre og bedre

Dekk er dekk, tenker du kanskje. Det stemmer ikke. Det er en konstant utvikling for å gjøre dekkene bedre, og aldri har vinterdekk i NAF-magasinet Motors tradisjonsrike test gjort det så bra som i år. Piggdekket fra Nokian er best, og Pirelli er årets piggfrie overraskelse opplyser NAF i en melding.

Årets klatrer på listene er piggdekket fra Michelin. I fjor endte dekket fra den franske produsenten helt nede på tiende plass, mens det i år havner på en andre plass.

  • På is presterer Michelin med sine 250 pigger, ekstremt bra, sier Jukka Antila, testsjef i Test World, – Faktisk er det de beste resultatene som noensinne er oppnådd, fortsetter Antila, som har vurdert dekk for Motor i en årrekke.

Så skal du ha det beste dekket til is er det liten tvil om hvilket du velger. Men mange prioriterer ikke egenskapene på is, og et dekk kan ikke levere like godt på alle kjøreforhold. Derfor må Michelin se seg slått av Nokian blant piggdekkene i årets test.

Årets overraskelse blant de piggfrie dekkene viser også at det er umulig å lage dekk som tilfredsstiller alle føreforhold. Dekket fra Pirelli er nest best av de piggfrie dekkene i bremsestestene på is og på tørr asfalt, men nest dårligst i bremsetestene på snø og på våt asfalt.

  • Skal du velge dekk som passer best for deg og din bil, må du lese deltestene og finne dekkene som leverer best på de kjøreforholdene du har i hverdagen, mener Øivind A. Monn-Iversen, journalist i Motor.

Gode dekk er livsviktig

Det er viktig å huske at dekkene er den eneste kontakten bilen din har med bakken. Derfor er det livsviktig at dekkene er gode og takler krevende nordiske kjøreforhold godt.

  • Du har fire håndflater på bakken i form av dekkene. Det er en billig livsforsikring å investere i gode dekk, avslutter Øivind A. Monn-Iversen.

Hele testen leser du på motor.no