oktober 26

Kunnskap er beste forsvar..

Illustrasjonsfoto via Microsoft

Kunnskap er beste forsvar

Hver måned mottar Microsoft cirka 11 000 rapporter fra mennesker over hele verden som har vært utsatt for svindlere som utgir seg for å representere en rekke anerkjente teknologiselskap skriver selskapet i en oversikt.

Svindelen har utviklet seg, og i dag brukes sofistikerte måter for målrettet nettsvindling. Gjennom falske e-poster (phishing), falske nettsteder eller popup-annonser, kan de få tilgang til brukerens datamaskin og deretter personlig informasjon, som bank og kredittkortinformasjon. I tillegg til å stjele personlig informasjon, kan de installere ondsinnet programvare, som de deretter skal ha tusenvis av kroner for å fikse gjennom falsk kundesupport.

Microsoft utførte i 2016 en global undersøkelse for å få et overblikk av problemet. Nå er en ny og oppdatert undersøkelse lansert. Undersøkelsen studerer supportsvindelen og hvilken påkjenning det har på forbrukere.

Et globalt problem

Mennesker verden over har blitt lurt av supportsvindel. Tre av fem personer har blitt utsatt for svindelen i løpet av det siste året, og en av fem har blitt frastjålet penger av svindlerne.

Danmark er landet i Europa med høyest prosentandel respondenter som har blitt frastjålet penger av svindlerne, med 7 prosent – sammenlignet med Storbritannia (6 prosent), og Tyskland og Frankrike (begge med 4 prosent).

Det globale gjennomsnittet for respondenter som har blitt frastjålet penger som resultat av supportsvindel er 6 prosent, med India rangert høyest med 14 prosent.

– Dette er et problem for hele bransjen. Microsoft, i samarbeid med flere teknologiselskaper, jobber med å informere forbrukere og å oppdage og stoppe supportsvindel. For å hjelpe forbrukere som møter denne typen kriminalitet, tilbyr vi en rekke råd og ressurser. Microsoft Digital Crimes Unit samarbeider med myndigheter over hele verden for å stoppe bakmennene og ta disse til retten, forteller Ole Tom Seierstad, sikkerhetssjef i Microsoft Norge.

Et nylig eksempel på dette er intensjonserklæringen, ledet av den nederlandske regjeringen sammen med flere private organisasjoner, som med et offentlig-privat partnerskap kjemper mot supportsvindel.

Intensjonserklæringen forplikter Microsoft til å samarbeide på tvers av bransjer og offentlige aktører for å stoppe svindel med både tekniske og økonomiske tiltak.

Overraskende resultater

Om du blir spurt hvem du tror er mest sårbar for supportsvindel, er sjansen for at du svarer eldre stor. Ofte har eldre mindre erfaring med og kunnskap om teknologi, og blir derfor sett på som mer utsatt. Microsofts undersøkelse viser imidlertid at generasjon Z (født på midten av 90-tallet til midten av 2000), millennials (født tidlig 80-tallet til midten av 90-tallet) og menn er de mest sårbare for supportsvindel. Dette er et overraskende funn, gitt at den yngre generasjonen praktisk talt er født og oppvokst med digitale dingser. Imidlertid ser det ut som at deres selvsikkerhet gir en falsk trygghetsfølelse på nett som gjør dem mer sårbare.

Den høyeste risikoen for generasjon Z, millenals og menn, er ulovlig nedlastning og popup-annonser. For den eldre generasjonen, er det derimot supportsvindel over telefon. Dette sier noe om den mulige sammenhengen mellom kjennskap og tillit til teknologi og mottakelighet for svindel.

Undersøkelsen viser også at millennials og generasjon Z oftere blir lurt av svindlere som misbruker anerkjente teknologiselskapers merkevare, enn de eldre. Denne tilliten skyldes antageligvis mangel på erfaring eller naivitet, samt ulike forventninger til teknologibedrifter.

–Generasjon Z og millennials er digitale innfødte. Det viser seg at dette har resultert i at de er mindre kritiske når det gjelder bruk av nettet, sier Seierstad. – Nettvett og opplæring i trygg bruk av Internett bør derfor være høyt oppe på agendaen. Microsoft informerer stadig om ulike typer svindelforsøk, slik at man er i stand til å gjøre kritiske vurderinger i møte med svindlere. Vi jobber også kontinuerlig for å forbedre sikkerheten i teknologien vår og for å identifisere og stoppe svindel før kundene våre blir rammet, avslutter Seierstad.

Forskjellig typer supportsvindel:

E-post: En e-post som ser ut til å være fra et anerkjent selskap som hevder at datamaskinen er infisert med et virus, og at de kan bidra til å løse problemet.

Pop-Up: Et popup-vindu eller en annonsering på nettet som ser ut til å være fra et anerkjent selskap som hevder at datamaskinen er infisert med et virus, og at de kan bidra til å løse problemet.

Telefon: En telefonsamtale fra noen som hevder å være fra et anerkjent selskap som sier at datamaskinen din kan være infisert med et virus eller et annet sikkerhets- eller nettverksproblem, og at de kan hjelpe.

Omadressering: Å bli omdirigert til et nettsted som ser ut til å være fra et anerkjent selskap som hevder at datamaskinen er infisert med et virus, og at de kan bidra til å løse problemet.

Råd til hvordan du holder deg trygg på nett:

• Vær kritisk til popup-vinduer, ikke klikk på dem og ikke ring nummeret i annonsen.

• Microsoft kundestøtte vil aldri uoppfordret nå ut til deg først. Enhver kommunikasjon vi har med deg må initieres av deg selv.

• Ikke gi kontroll over datamaskinen din til en tredjepart med mindre du helt sikkert vet at det er fra en legitim kundebehandler og hvor du allerede er kunde.

• Hvis du noen gang er usikker på om Microsoft prøver å kontakte deg: legg på og kontakt Microsoft kundestøtte.

Microsoft Digital Crimes Unit (DCU) bekjemper supportsvindel og nettkriminalitet på tre måter:

• Undersøker supportsvindelnettverk og henviser saker til politiet ved behov.

• Styrker sikkerheten i Microsoftprodukter og -tjenester for å beskytte forbrukerne mot ulik nettkriminalitet.

• Informerer forbrukere om hvordan man holder seg trygg på nett.