november 06

Så fornøyde er vi med strømmetjenestene

En ny kundeundersøkelse av de mest populære strømmeaktørene på det norske markedet har blitt gjennomført. Til tross for en liten tilbakegang så er tilfredsheten og lojaliteten blant kundene fortsatt god. Det å strømme innhold over internett er enkelt og populært. Viaplay kommer også denne gangen best ut når kundene setter karakter, mens strømmegiganten Netflix kommer dårligst ut.

Dette er den fjerde målingen fra EPSI Rating som omhandler abonnementsbaserte strømmetjenester. 60% av bredbåndskundene i Norge abonnerer på ulike strømmetjenester, noe som er en liten tilbakegang fra i fjor.

Viaplay i topp, Netflix i bunn

Det å strømme innhold over internett er populært. Kundene opplever at de får mye for pengene, og er både fornøyde med og lojale til sine strømmeleverandører. Men kundene forventer mer enn før, og dette er noe leverandørene må være obs på.

  • Målingen avdekker en liten tilbakegang når det gjelder tilfredsheten, men resultatet er fortsatt godt og vesentlig bedre enn tilfredsheten med for eksempel Tv-distributørene, sier Fredrik Høst i EPSI Rating Norge. Målingen viser dessuten at lojaliteten er høy, og over halvparten av de spurte at de ville valgt samme strømmetjeneste om de skulle velge på nytt.

Viaplay skårer best i denne målingen, og gjør det særlig bra mot barnefamilier.

Innhold

-Som i fjor så forteller Viaplay-kundene at de får tilgang på godt innhold, og at de får dette til en bra pris, fortsetter Høst.

TV 2 Sumo fortsetter fremgangen fra i fjor, og går forbi HBO i denne målingen. TV2 Sumo-kundene opplever bredden i innholdstilbudet som bra, men den tekniske funksjonaliteten kan ifølge brukerne fortsatt bli enda bedre.

Serieleverandøren HBO gjør det også godt i målingen, men går allikevel tilbake fra i fjor.

-HBO har tidligere skåret godt når det gjelder innholdet, men faller litt tilbake på dette området i år. Når det gjelder brukervennligheten så er også det et område hvor HBO har et forbedringspotensial, påpeker Høst.

Netflix er den klart største tilbyderen på markedet, men kommer dårligst ut i denne målingen.

-Strømmegiganten har fortsatt en meget god teknisk løsning og et godt brukergrensesnitt, men Netflix-kundene forventer mer, og etterlyser bedre innhold, avslutter Høst.

Om undersøkelsen

EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i en rekke andre europeiske land.

Skjermbilde via Netflix