februar 07

Fantasifulle svindlere

Utreder i Gjensidige, Espen Norenberg Olsen med en tilsvarende TV som angivelig skulle ha fått plass i en koffert.

15 prosent

15 prosent mener det er greit å svindle på forsikringen. Fantasien er stor når skademeldingen skal sendes til forsikringsselskapet opplyser Gjensidige i en melding.

En undersøkelse fra Gjensidige viser at 15 prosent synes det er helt greit å svindle forsikringsselskapet sitt. Det er de unge som har de dårligste holdningene. En av tre under 30 år svarer at det er OK å plusse på litt ekstra på skademeldingen.

Kun fantasien setter grenser

Gjensidige avslører nærmere 200 svindelforsøk i året, og det er bare fantasien som setter grenser for hvordan folk prøver å svindle.

  • Alt fra direktører med millionlønn til ungdom på ferietur er å finne i disse tallene, sier utreder i Gjensidige Espen N. Olsen. Flest saker gjelder reise, bil, hus og innbo.

I et av de mer utrolige svindeltilfellene meldte en kunde skade på en 65 tommers TV. Vedkommende påstod at den hadde blitt skadet på reise etter å ha fraktet den med seg i en helt vanlig koffert.

  • Vi vet at vi kun skraper i toppen av isfjellet, men vi bruker mye ressurser på å forebygge og avsløre svindel. Jobben er viktig for å forhindre at ærlige kunder må betale for uærlige kunders oppførsel, sier Olsen.

Alvorlige konsekvenser

Utrederen i Gjensidige tror få tenker over konsekvensene av å bli tatt for forsikringssvindel.

  • Det kan resultere i politianmeldelse og fengselsstraff. Med det på rullebladet får du problemer med innreise til land som USA eller studier og jobber som krever plettfri vandel. Du mister også retten til erstatning for den faktiske skaden og blir sagt opp som kunde, sier Olsen.

Hvordan svindler vi:

• Melder inn en skade som ikke har skjedd.

• Overdriver skadeomfanget.

• Lyver om hvordan skaden skjedde.

• Endrer og tilpasser når skaden skjedde.

• Arrangerer skaden. 

Skademelding som var for god til å være sann – På reise med TV i kofferten.

I etterkant av en flytur oppdager kunden at vann har trengt inn i kofferten og skadet en del av innholdet. Kofferten inneholdt diverse klær og sko, samt en TV! Gjensidige ba om dokumentasjon og gjorde store øyne da kvitteringen viste at TVèn var på hele 65 tommer. Den målte 1m x 1,5 m og helt umulig å få plass til i en normal stor koffert. Kravet var på 10 000 kroner for sko og klær, og 24 000 kroner for TV’en. Kunden ble politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel.