mars 16

Kronikk: Det store digitale hamskiftet

Mens det på 80-tallet kunne være opptil to års ventetid på å få installert fasttelefon hjemme, har 82 prosent sagt opp fasttelefonen siden 2001, skriver Bjørn Ivar Moen, konstituert administrerende direktør i Telenor Norge. Foto: Martin Fjellanger

Kronikk ved Bjørn Ivar Moen, konstituert administrerende direktør i Telenor

Tilgang til internett via moderne bredbånd i Norge er et grunnleggende behov. Når vi nå moderniserer nettet vårt og avvikler det gamle kobbernettet, skal Telenor fortsette å koble deg til det som betyr mest.

Den tekniske utviklingen går fort, og det gamle kobbernettet lever ikke lenger opp til behovet for lynrask, stabil og kapabel tilknytning til internett.

Kobbernettet har tjent det norske samfunnet med fasttelefoni i godt over 100 år – og bredbånd i cirka 25 av dem. Det kan lett oppstå feil på gamle linjer, og i noen tilfeller er reservedeler ute av produksjon.

Derfor har vi bestemt oss for å bytte ut kobbernettet med sikrere og mer pålitelig teknologi som er tilpasset fremtiden. I praksis innebærer det at kundene får bredbånd og telefoni overført til nye og moderne teknologier, som oftest mobilnett eller fiber.

Nordmenn i teknologi-fronten

Å bytte ut et helt nett er ingen enkel oppgave, men vi tar på oss oppgaven med kundenes forventninger og behov i bakhodet. Det er kundene som driver fram endringer. Mens det på 80-tallet kunne være opptil to års ventetid på å få installert fasttelefon hjemme, har 82 prosent sagt opp fasttelefonen siden 2001.

Etterspørselen nå er konsentrert rundt mobildekning og høyhastighets fiber, og de fleste foretrekker 4G-telefon framfor fasttelefon med dreieskive. Teknologiskift skjer gjennom nordmenns hunger etter nye muligheter. Norge har en digital befolkning, som vil ha moderne, effektive og kjappe nett.Som forbrukermerkevare for millioner av nordmenn, har vi et nært bånd til kundene. Da må vi lytte og ta deres signaler på alvor.

Årlig investerer vi rundt 4,5 milliarder kroner i teknologier som overtar for kobberet i Norge. Telenors mobilnett er verdens raskeste, og hver eneste dag kobler vi opp nye kunder på fiber. I 2019 blir 30.000 kunder på kobbernettet overført til ny teknologi.

Smartere og tryggere

Teknologioverganger er ikke fremmed for oss. På 1800-tallet ble det norske jordbruket modernisert og effektivisert. Endringene, som ble kalt det store hamskiftet, ga grobunn for nye industrier, vekst og spesialiserte yrker. Med en spisset industri ble Telenors forløper Telegrafverket grunnlagt i 1855, og telegrafen åpnet for muligheter til å kommunisere i et topografisk krevende land.

Den gang som i dag er vår oppgave å gjøre det lettere å kommunisere med hverandre. Men, vi hadde ikke levert på dette samfunnsoppdraget uten evne til å fornye og oppgradere teknologien til kundene. Det handler ganske enkelt om å gjøre din og min hverdag bedre, smartere og tryggere. Det handler om å tilrettelegge for god livskvalitet for eldre som ønsker å bo hjemme lenger, om e-helse og smarte kommuner, og at det offentlige i større grad kan ta i bruk digitale løsninger. Det handler om å sette norske bedrifter i stand til å konkurrere og hevde seg i et mer globalt marked.

Når vi innen 2023 skal flytte alle kundenes tjenester over på moderne teknologier, tar vi med oss 164 år med erfaring inn i arbeidet. Vår ambisjon er å lette overgangen til ny bredbåndsteknologi og koble nordmenn til det som betyr mest: venner og familie, kunnskap og utdanning, arbeid og fritid, helse- og banktjenester, tradisjonelle og sosiale medier, musikk og underholdning.

Oppgraderingen er nødvendig og til det bedre. Parallelt med utviklingen av mobil, fiber og 5G, blir det en av våre høyest prioriterte oppgaver de neste fire årene.