mars 17

Oppfordrer folk til å halvere saltinntaket. Tips..

Vi bør ikke spise mer enn rundt 5 gram salt om dagen – det tilsvarer omtrent én teskje. Mange får i seg det dobbelte opplyser Helsedirektoratet i en artikkel. De fleste vet at vi spiser for mye salt, men tror ikke det gjelder dem selv, viser nye tall.

Skadelig

Et høyt saltinntak er skadelig for kvinner og menn i alle aldre, og for barn (helsenorge.no). En ny undersøkelse utført av Opinion/Norstat på oppdrag fra Helsedirektoratet i januar i år viser at ni av ti tror befolkningen spiser mer salt enn det anbefalte, mens bare fire av ti tror dette gjelder dem selv. Kun fire av ti er opptatt av å redusere sitt eget saltinntak. Kvinner i større grad enn menn.

Utfordringer

– Det høye saltinntaket i befolkningen er en av vår tids store helseutfordringer, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet. 

– Et høyt saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk. Over 30 prosent av befolkningen i Norge har høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk kan føre til hjerte- og karsykdommer, som er den vanligste dødsårsaken i Norge.

Ønsker at industrien senker saltinnholdet

Mesteparten av saltet vi får i oss er allerede tilsatt maten vi kjøper i butikken eller får servert. Industribearbeidede matvarer bidrar med hele 70–80 prosent av saltet i kostholdet vårt. Vår egen salting i matlaging og på maten bidrar med 10–15 prosent.

På spørsmål om hva som kan hjelpe dem å spise mindre salt, svarer de fleste i undersøkelsen at matindustrien senker saltinnholdet i maten.

– Selv om vi kan gjøre mye for å redusere eget inntak, kommer vi ikke langt uten et tett samarbeid med dem som lager og selger maten vi spiser. Derfor er Saltpartnerskapet etablert, og vi ser allerede en positiv utvikling fra dette samarbeidet, sier Granlund.

Saltpartnerskapet er en felles dugnad mellom matvarebransjen, serveringsbransjen, forskningsmiljøer, bransje- og interesseorganisasjoner og helsemyndighetene for å redusere bruken av salt. To av hovedmålene for partnerskapet er å redusere mengden salt i mat på serveringssteder og butikk, og øke bevisstheten om at saltreduksjon gir bedre helse. Det er blant annet utarbeidet mål for saltinnhold i om lag 100 matvarekategorier, og det er lagt vekt på varer vi bruker mest av. I 2019 har hele 84 aktører har signert saltpartnerskapets intensjonsavtale.  

Bruk forbrukermakten

Snacks, sauser og supper samt kjøttprodukter er de produktene som i størst grad assosieres med høyt saltinnhold. I tillegg er brød en stor kilde fordi vi i Norge spise mye brød.

Både saltinnholdet i matvarene og hvor mye og hvor ofte vi spiser de forskjellige varene, har betydning for totalen. Brød inneholder for eksempel ikke så mye salt per 100 gram, men siden vi spiser mye brød- og kornvarer her til lands, utgjør det en av de store kildene.

– Som forbruker har du også makt til å påvirke produsentene, sier Granlund.

– Det gjør du for eksempel ved å velge Nøkkelhullsmerket mat. Matvarer merket med Nøkkelhullet inneholder mindre salt enn andre matvarer av samme type. For eksempel vil pølser merket med Nøkkelhullet ha mindre av både salt og mettet fett enn pølser uten Nøkkelhullet.

Et annet viktig og enkelt grep du som forbruker kan gjøre, er å velge bort matvarer med mye salt eller manglende informasjon om saltinnhold. Fra desember 2016 ble det påbudt å oppgi saltinnholdet i de aller fleste ferdigpakkede matvarer.

10 tips for mindre salt

• Se etter saltinnholdet på matvaren, og velg det produktet med mindre salt.

• Se etter Nøkkelhullmerket. Matvarer merket med Nøkkelhullet inneholder mindre salt enn andre matvarer av samme type.

• Smak på maten før du griper etter saltbøssa — kanskje er maten salt nok som den er. Tilsett litt salt av gangen. 

• Salt er en vanesak. Om du gradvis reduserer saltinntaket, vil du etter hvert oppleve mindre behov for saltsmak i maten du spiser. 

• Istedenfor salt kan du smake til maten med sitron, pepper, og ulike typer eddik, som hvitvins- eller kryddereddik. Friske urter eller urtekrydder som oregano, basilikum og persille gir smak og farge.

• Løk, hvitløk, chili og andre grønnsaker med sterk smak kan også brukes til å fremheve smak.

• Vær obs på saltinnholdet i produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, marinader, parmesan og blandingskrydder. Velg det produktet som har lavest saltinnhold.

• Tynn ut saltinnholdet i ferdigmat med å legge til ekstra grønnsaker eller poteter. 

• Bruk vann som tørstedrikk. Noen typer mineralvann kan være tilsatt salt.

• Et kosthold med høyt innhold av kalium kan nøytralisere noe av den skadelige effekten ved høyt saltinntak. Gode kilder til kalium kan vær frukt og grønnsaker.

Aktuell link | Helsedirektoratet