mai 06

Fødselsattest erstattes av digital bekreftelse

Fødselsattesten, som tidligere ble sendt til nybakte foreldre i posten, er nå erstattet med en digital fødselsbekreftelse i Altinn. Foto via Shutterstock / NTB Scanpix / Skatteetaten

Fødselsattest erstattes av digital bekreftelse

Fødselsattesten, som tidligere ble sendt til nybakte foreldre i posten, er nå erstattet med en digital fødselsbekreftelse i Altinn.

Nybakte foreldre mottar en bekreftelse i Altinn på at barnet har blitt registrert med navn og fått tildelt et fødselsnummer i Folkeregisteret. Det er dermed slutt på at Skatteetaten sender ut fødselsattesten på papir, med mindre foreldrene spør etter dette selv opplyser Skatteetaten i en melding.

«Bekreftelse på registrering av fødsel og navn i Folkeregisteret» inneholder samme informasjon som fødselsattesten, men vil ikke ha håndskreven signatur eller stempel.

 – Attestens rolle i samfunnet er kraftig redusert. Vi blir et stadig mer digitalisert samfunn, og Skatteetaten forventer at den digitale bekreftelsen vil erstatte behovet for fødselsattest på papir i de fleste tilfeller. Foreldre som trenger barnets fødselsnummer for å søke om tjenester, som barnehageplass, vil enkelt ha fødselsnummeret tilgjengelig i brevet som kommer i Altinn-innboksen, sier direktør for informasjonsforvaltning i Skatteetaten, Jørn Leonhardsen.

Fødselsattesten sendes på bestilling

For de som har behov for det, kan fødselsattesten med stempel og underskrift fremdeles bestilles på nett.

 – Foreldre som trenger fødselsattesten kan bestille den i Altinn som før. Det er fordi det fortsatt er noen som vil ha behov for underskrevet attest. Dessuten kan det ta tid for virksomheter å omstille seg til å hente informasjonen elektronisk, eller å gjøre seg kjent med den nye bekreftelsen, sier Leonhardsen.

Enklere for alle

Digitaliseringen av attester er en del av moderniseringen av Folkeregisteret.

– Å utstede attester på papir er dyrt og ressurskrevende. Det er ikke bare Skatteetaten som bruker tid og ressurser på å utstede attester som nesten ingen har behov for. Folk må oppbevare attestene, kopier eller skanne dem. Det slipper de nå, sier Leonhardsen.

For offentlige og private virksomheter som bruker opplysninger om foreldreansvar for å yte en tjeneste, kan moderniseringen forenkle dialogen med brukerne eller kundene og raskere få inn relevant informasjon i saksbehandlingen.