mai 26

I fjor meklet Forbrukerrådet i 2209 bruktbilsaker. Risikoen for krangel er større jo eldre bilen er

– Vurderer du å kjøpe en bruktbil som er over ti år gammel, må du be om, eller investere i, en tilstandsrapport, sier seniorrådgiver og jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet i en artikkel.

Nesten hver tredje bil som gikk til mekling hos Forbrukerrådet i 2018, gjaldt biler fra 2006 til 2008. Det vil si over ti år gamle. Slik sikrer du deg en tilstandsrapport:

•Skal du selge bilen din, så få en tilstandsrapport fra NAF eller et autorisert bilverksted. NAF-rapporten er den vanligste å bruke. Forbrukerrådet har laget en mal du kan ta med til et valgfritt verksted.

•Skal du kjøpe bruktbil, så be om å få en bil med tilstandsrapport, enten du kjøper den fra privatperson eller bruktbilforhandler.

– Merkeforhandlere selger ofte bruktbiler med tilstandsrapport. Og det gjør også de fleste av bruktbilforhandlerne i Norges Bilbransjeforbund. Mange selger også biler med resterende nybilgaranti eller en egen bruktbilgaranti. Det gjør handelen tryggere for forbrukeren, tipser Iversen.

Nyttig med garanti

Undersøkelser viser at over halvparten av dem som oppdager en feil etter et bruktbilkjøp, gjør det innen seks måneder. Dessverre er det mange som kommer til kort:

– Du har rett til å klage etter loven, men er bilen gammel og den har kjørt langt, må du regne med en god del slitasje, om ikke annet er lovet. I slike tilfeller er en god bruktbilgaranti svært nyttig, sier Iversen.

Det er bruktbilselgeren som må bevise at feilene ikke er omfattet av garantien, og ikke motsatt. Da slipper du som kjøper å bruke tid og penger på å samle dokumentasjon på at garantien gjelder.

Vær oppmerksom på at bruktbilgarantiene varierer i innhold. Noen dekker alt innenfor en bestemt tidsramme. Andre har kostnadsbegrensninger eller egenandel. De enkleste garantiene dekker kun enkeltkomponenter.

– Sett deg inn i hva garantien gjelder før du skriver under på kontrakten. Da slipper du å bli skuffet, sier seniorrådgiveren.

Ikke vent for mye av en billig og gammel bil

– Et siste råd er å se lenger enn prislappen på bilen. Jeg har selv opplevd forbrukere som har kjøpt seg billige biler som viser seg å bli veldig kostbare, avslutter Thomas Iversen.

Risikoen for feil øker med alder og kjørelengde. Gjennomsnittsbilen i vår klagebunke er rundt tolv år gammel, har kjørt over 150 000 kilometer og koster rundt 70 000 kroner. En tredjedel av bilkjøpene som måtte til mekling i 2018, var for kjøretøy som kostet under 50 000 kroner.

Sjekkliste for et tryggere bruktbilkjøp

•Unngå gamle biler som har kjørt langt.

•Sjekk serviceheftet og prøvekjør bilen.

•Be om en tilstandsrapport for bilen.

•Er bilen over fem år gammel, så spør etter garanti.

•Sjekk om bilen er belånt, og hvem som er eier, hos Statens vegvesen.

•Bruk kontrakt, så vet du hva som er avtalt.

Foto via Forbrukerrådet / Kjell H Larsen

aktuell link