oktober 24

Den nye Golfen. Golf VIII

I kveld er det verdenspremiere i Wolfsburg for den åttende generasjonen av Volkswagens bestselger Golf. Digitalisert, tilkoplet, framoverskuende, intuitiv å betjene og innovativt elektrifisert. Aldri før har Golf vært mer progressiv skriver Volkswagen i en melding:

Volkswagen definerer Golfklassen på nytt

Den er tidenes bilsuksess – mer enn 35 millioner eksemplarer av Golf er solgt. Et fenomen. Nå går startskuddet for den åttende generasjonen av bestselgeren. Med hele fem hybridversjoner elektrifiseres kompaktklassen. Den digitale arkitekturen gjør nye dimensjoner av intuitiv betjening mulig, for eksempel førerassistanse i opptil 210 km/h. Golf blir også den første Volkswagen som utnytter kollektiv trafikkinformasjon via «Car2X» til å varsle om mulige farer.

2020

Volkswagen feirer verdenspremieren der Golfen ble oppfunnet; der den for 45 år siden ble utviklet og bygget: i Wolfsburg – selveste «Autostadt». Den nye Golfen kommer på markedet i Norge mot sommeren 2020.

-Umiskjennelig Golf

•Åttende generasjon. Nyutviklet, og med nytt

LED-lyskonsept. Nye Golf får LED-teknikk som standardutstyr. Display og betjeningselementer er konsekvent digitalisert, på en selvforklarende måte.

•Innovisjon cockpit. Golf er den første modellen i sin prisklasse med en digital hig-end cockpit som standard

•Ny stemmestyring. Innovativ talegjenkjenning reagerer naturlig på stemmekommandoer

•Mobil nøkkel. Kompatible smarttelefoner kan gjøre den tradisjonelle bilnøkkelen overflødig

•Golfen er alltid på. «We connect» og «We connect Plus» gir tilgang til strømmetjenester, nettradio og flere nettbaserte tjenester direkte i bilen

•I Golf kan systemer og tjenester legges til og oppgraderes etter hvert med «We Uppgrade»

•Bredeste utvalget av drivlinjer i klassen – fem nye hybridversjoner

Bærekraftig.

Mer effektiv, lavere utslipp – ny fremdriftsteknologi gir inntil 17% lavere forbruk. Den nye Golfen blir den første Volkswagen med fem hybridversjoner fra start (eTSI og eHybrid).

Som den første i klassen kan Golf leveres med tre effektive 48-volt mildhybriddrivlinjer, med 81 kW (110 hk), 96 kW (130 hk) og 110 kW (150 hk)

Den nye Golfen blir tilgjengelig som plug-in hybrid i to utgaver: 150 kW (204 hk) og 180 kW (245 hk) GTE

•Standard med «Car2X» – Golf setter sikkerhetsstandarden

•Personalisering 2.0. Golf lagrer førerens innstillinger i skyen, slik at de kan lastes ned etter førerbytte eller bytte av bil

•3-soners klimaanlegg. Med «Smart-Climate» kan klimafunksjoner som «varme hender» eller «frisk luft» startes intuitivt

•Med den åttende generasjonen av Golf lanseres også den nyeste versjonen av den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB).

•LED-teknologi erstatter konvensjonelle lys i alle versjoner av den nye Golfen. Det nye lysdesignet blir dermed et dominerende og karakteristisk stilelement i den åttende Golfen.

Dimensjoner og aerodynamikk

Selv om den nye Golfen virker flatere, mer langstrakt og dynamisk, er de kompakte dimensjonene beholdt: 4 284 mm lang, 1 789 mm bred og 1 456 mm høy. Akselavstanden er 2 636 mm. At hver karosseridel likevel er formet på nytt og finpusset i vindtunnel, viser de aerodynamiske verdiene: Frontarealet er redusert til 2,21 m2, og luftmotstandskoeffisienten (cw) er 0,275.

Digital revolusjon innvendig

•De digitale displayene kan også i stor grad personaliseres, og dermed tilpasses ulike føreres personlige smak og behov.

•Førerassistanse og kollektiv intelligens for mer sikkerhet

•Den nye Golfen kan kjøre med assistanse i opptil 210 km/h

• Car2X-kommunikasjon varsler lokale farer på forhånd

Sammenkoplede teknologier. Den åttende Golfen setter nye standarder for førerassistanse i kompaktklassen. For første gang vil «Travel Assist» gjøre det mulig å kjøre i 210 km/h på Autobahn, uten aktive inngrep fra føreren. Styring, gass og bremsing – alt kan bilen besørge selv. Spesielt på lange kjøreturer hever det både komforten og sikkerheten.

Som første Volkswagen er også den nye Golfen koplet opp mot omgivelsene som standard. «Car2x»-funksjonen benytter informasjon fra andre kjøretøy innenfor en radius av 800 meter, sammen med signaler fra trafikkinfrastrukturen, til å varsle føreren og andre «Car2X»-modeller om mulige farer. Dermed blir kollektiv intelligens mulig. Siden Volkswagen lanserer «Car2X» som standard i en volummodell som Golf, innleder dette en ny æra for trafikksikkerheten.