november 03

Skomakergata og Blåfjell på årets julefrimerker

Julefrimerkene 2019 ble lansert før en konsert med KORK i Store Studio, med julekalendre som tema. Fra venstre Anniken og Vibeke Kolstad (døtre av Henki Kolstad), Gudny Ingebjørg Hagen og frimerkedirektør Halvor Fasting. Foto via Posten / Håvard Jørstad

Skomakergata og Blåfjell på årets julefrimerker

I år er det 40 år siden NRK lanserte en ny juletradisjon: Nå kommer Jens Petrus Andersen fra Jul i Skomakergata og like populære Turte fra Jul i Blåfjell på årets julefrimerker skriver Posten i en melding:

Julekalendre er et særegent fenomen for de nordiske land. Henki Kolstad gjorde den vennlige og tubaspillende skomakeren Jens Petrus til en kjær figur for alle barn – og mange voksne. Også Jul i Blåfjell, som ble skapt av Gudny Ingebjørg Hagen, fikk hele Norge i adventsstemning.

  • NRKs julekalendere er populære for flere generasjoner av norske barn. Mange millioner julebrev og julekort vil bli frankert med disse koselige frimerkene – til glede både for avsendere og mottakere, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Frimerkene har verdi kr 16,-, og kan brukes på kort og vanlige brev opp til 20 gram innenlands. De er i salg fra 8. november.

Funfacts om julefrimerker og julekalendre

Julekalenderen, opprinnelig kalt adventskalender, har i Norge 24 luker eller pakker, én for hver dag fra og med 1. desember til og med julaften.

I land der gaveutdelingen skjer 1. juledag, er det ofte 25 luker.

I 1999 ble det populært med kalendere med 31 eller 32 luker, fordi man da telte ned til siste nyttårsaften i millenniet, eventuelt første dag i det nye millenniet.

Verdens første julefrimerke ble utgitt i Østerrike i 1948, som et minnefrimerke for salmen Glad jul.

Det første julefrimerket i Norge kom i 1971, og Posten Norge har hatt slike frimerker hvert år siden.