november 25

Handel for 3,8 milliarder på Black Friday

På bildet – Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke.

Handel for 3,8 milliarder på Black Friday

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke 3,8 milliarder kroner på Black Friday, 29. november. Det er 100 millioner kroner mer enn i fjor opplyser Virke i en melding:

I 2018 handlet nordmenn for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, både i fysiske butikker og i norske netthandelsbutikker. Virke anslår at omsetningene vil ligge på rundt 3,8 milliarder i år, en økning på 2,5 prosent fra 2018.

– Black Friday har blitt en etablert handledag som mange ser frem til. Tilbudene gjelder alt fra klær til kjøkkenutstyr, som gjør at de treffer behovene til en stor andel av befolkningen. At dagen er såpass nære julen gjør også at mange griper sjansen til å gjøre et innhogg på den kommende julegavehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

Black Friday er fredag 29. november.

Salgsdagen kommer alltid på den første fredagen etter den amerikanske merkedagen Thanksgiving. Virkes tall viser at handelsdagen med utspring fra USA har blitt en viktig norsk handelsdag.

– Black Friday slo an for fullt i Norge i 2015. Siden har gode tilbud og bred markedsføring gjort at Black Friday har etablert seg som den største enkeltstående salgsdagen i året, sier Stende.

Fra Black Friday til Black Week

I 2018 hentet kjøpesentrene inn 10,2 prosent av november-omsetningen sin på Black Friday. Med innføringen av Black Week kan vi nå snakke om en tilbudsuke som topper seg på Black Friday. I 2018 hentet kjøpesentrene 29,4 prosent av november-omsetningen sin i Black Week.

– Tilbudene på Black Friday strekker seg nå ofte utover hele uken, det gir folk bedre tid til å handle og muligheten til å besøke flere butikker i løpet av uken. Innføringen av Black Friday og Black Week gjør at en del av julehandelen flyttes fra desember til slutten av november, sier Stende.

Utvidingen av Black Friday til hele uken gjør at veksttakten på Black Friday har avtatt de siste årene. På Black Friday i 2017 hadde hele 70 prosent av kjøpesentrene økt omsetning, i 2018 var det 50 prosent som økte omsetningen.

Om Black Friday

Black Friday startet i USA på 1960-tallet. Etter hvert har det spredd seg til Europa og Asia. Fenomenet dukket opp i Norge for første gang opp i 2009. Skikkelig fart i den amerikanske tradisjonen i Norge ble det først i 2015. Tall fra kjøpesentrene viser at omsetningen under Black Friday i 2015, var hele 54,8 prosent høyere enn i november 2014. Black Friday er første fredagen etter Thanksgiving og vil derfor alltid ligge i perioden 23.-29. november.