desember 25

Nå blir kontaktløs betaling standard

KONTAKTLØST: Over 70 prosent av terminalene er aktiverte for kontaktløse betalinger, melder Nets til Dinero.no. Foto: Jonas Leupe

Nå blir kontaktløs betaling standard

Flere ruller ut og oppdaterer betalingsterminaler for å nå kravet om kontaktløshet innen 2020.

Nye sikkerhetskrav sier at alle betalingsterminaler må være oppdaterte i henhold til dagens standard innen 2020 skriver Dinero i en artikkel:

Kontaktløshet

Samtidig skal terminalene ha kontaktløshet aktivert, slik at det fra og med nyttår blir mulig å «tæppe» både kort og mobil hos norske brukersteder som aksepterer kortbetaling, melder Dinero.no.

Dette reduserer køtiden med ni sekunder per person, ifølge BankAxept. 

7 av 10 terminaler er kontaktløse

– Vi kan ikke svare på vegne av andre, men av de terminalene vi har i det norske markedet så er cirka 75 prosent aktivert, sier Ove Skeie, direktør for POS Products i Nets, til Dinero.no. 

Nets er en av de største aktørene i Norge og Nord-Europa til å tilby elektroniske betalingsløsninger. De er en av landets største leverandører av betalingsterminaler, og forteller at terminalene må ha programvare som støtter kontaktløse betalinger i tillegg til at denne må være aktivert.

Hvor godt ligger brukerstedene an til å nå kravet om at alle terminaler skal være kontaktløse innen 2020? 

– Det må nesten de brukerstedene som ikke har aktivert dette svare på. Stort sett alle våre terminaler er klare for å aktivere kontaktløs betaling, men det kan være forhold hos den enkelte butikk eller kjede som gjør at de foreløpig ikke ønsker å aktivere kontaktløs betaling, sier Skeie.

De fleste terminalene ute i butikker og brukersteder i det ganske land trenger kun en enkel programvareoppdatering for å kunne ta i bruk den kontaktløse NFC-teknologien. Med andre ord trenger ikke alle å skaffe nye terminaler. 

– Alle våre terminaler har dekning for å kunne ta imot kontaktløs betaling. Når det gjelder brukersteder ser det for oss ut til at de aller fleste er i god rute for å nå kravet innen 2020, sier Andrea B. Kvam, leder for kundeservice i Bambora.

Ingenico Group-eide Bambora er en global markedsleder på betalingsformidling, og leverer terminaler og betalingsløsninger i Norge.

Du kan tæppe overalt

Det er noen år siden kontaktløs teknologi ble lansert, men det var i 2017 løsningen for alvor ble rullet ut i Norge. Bare i løpet av det siste året har andelen kontaktløse betalinger økt med 346 prosent.

En av dagligvarekjedene som har holdt løsningen tilbake lenge, er Rema 1000. Dette forandret seg imidlertid i midten av november, da de åpnet for kontaktløshet for 22 av sine butikker. I starten av desember kunne man betale kontaktløst i alle kjedens butikker i hele Norge. 

– Vi har rullet ut kontaktløs betaling i alle butikker i disse dager, så nå kan du tæppe kortet på REMA 1000 uansett hvor du bor i landet, forteller kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000, Torkel Nohr Fjørtoft, til Dinero.no. 

– Det har vært godt for oss å gi kundene en litt raskere handleopplevelse i jula, legger han til.

Benytter du kjedens rabattapp Æ, er du som debetkortbruker nødt til å registrere kontonummeret ditt i appen for å få rabatten registrert når du betaler kontaktløst. Har du allerede registrert kredittkort, trenger du derimot ikke å gjøre noen ting

– Kontaktløshet er trygt

Tidligere i år ble beløpsgrensen for kontaktløse betalinger uten PIN satt opp fra 200 til 400 kroner per transaksjon. Samtidig kan du gjennomføre betalinger stykkevis på til sammen 800 kroner i løpet av et døgn før du må autorisere kjøpet med PIN-kode.

– Da kontaktløs betaling ble innført var det flere som bekymret seg for at det skulle føre til flere tilfeller av svindel, ved at svindlere kunne installere mottakere som tappet informasjonen. Det har vi ikke sett tilfeller av i Norge, sier finansfagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet til Dinero.no.

Ingen i Forbrukerrådets europeiske nettverk har meldt om lignende svindler med kontaktløse betalinger, melder Jensen, men det utelukker ikke at det er umulig. Per i dag er det derimot ingen grunn til bekymring.

– Jeg tenker at det er få gode grunner til å bekymre seg, også fordi regelverket for tilfeller hvor det skulle forekomme svindel er i favør av forbrukeren, påpeker han.