juni 23

-Skal levere “alle” typer varer



foodora er i dag Norges mest populære markedsplass for hjemlevering av restaurantmat, og opplever sterk vekst. Nå satser selskapet på å gjøre nordmenns og handelsnæringens hverdag enklere på en rekke områder, med en utvidet plattform som skal inkludere alt fra dagligvarer og blomster til bøker og elektronikk.


Konseptet Q-handel, eller hurtighandel, er en internasjonal trend skriver selskapet i en pressemelding
:



-Sykkelbud med store rosa sekker på ryggen har blitt et vanlig syn i mange norske byer. Nå fyller de sekkene med nytt innhold. I dag lanserer foodora sin nye “Butikk”-funksjon i appen og på foodora.no.
– Q-handel betyr quick-commerce, eller hurtighandel på godt norsk. Vi gir nå kundene våre muligheten til å bestille forskjellige typer varer gjennom plattformen vår, og få de levert hjem på under en halvtime, sier Managing Director for foodora Norge, Elisabeth Myhre.



Etterspørselen etter leveringstjenester vokser i hele verden, og foodora har blant annet sett eksempler fra Asia og Sør Amerika som viser at denne typen leveranser kan utgjøre 10-20 % av virksomheten allerede etter et år. Løsningen innebærer at butikker utover sin vanlige virksomhet også kan fungere som små lagre, og på denne måten konkurrere mot den tradisjonelle e-handelen.



– Som ledende portal for hjemlevering i Norge er det en selvfølge at vi også starter å utvide til å dekke nye bransjer. Vi har tidligere gitt restaurantbransjen mulighet til å tilspisse sin digitale businessmodell gjennom oss, og mener vi har lykkes bra med det. Nå gleder vi oss til å kunne gi andre bransjer den samme muligheten, sier Myhre.



foodora er helt i startfasen av å rulle ut Q-handel, og begynner med et lite utvalg butikker i Oslo før sommeren. Målet er å bygge en plattform med butikker på størrelse med utvalget av restauranter som finnes på foodora i dag.



– Vi er åpne for alle muligheter rundt hvilken type butikker vi skal tilby varer fra. Det kan være bokhandel, kiosk eller kostymebutikker. Trenger du et halloween-kostyme på 30 minutter er målet at vi skal kunne levere det fra en av våre partnere. Kunder i dag vil handle på sine egne vilkår med skreddersydd utvalg og rask levering. Som markedsleder ser vi det som vårt ansvar å levere innovasjon og tjenester som dekker deres behov, sier Myhre.



En av partnerne som er med fra start er Strawberry Publishing, forlaget bak mange bestselgende bøker de siste årene. De gleder seg stort over samarbeidet.

– Bøker til folket! Det føles som en drøm å kunne tilby rykende ferske bøker på 30 minutter i Oslos parker denne sommeren. Som forlag er målet å kontinuerlig gjøre våre bøker synlige og tilgjengelige der folk ferdes – og samarbeidet med foodora tar dette til et nytt nivå. Vi har satt oss som mål at dette skal bli tidenes boksommer, drevet av rekordmange nordmenn som ferierer i eget land. Jeg ser fram til å se Frognerparken fylt med rosa foodora-poser fulle av bøker, sier forlegger Jonas Forsang.


Om foodora

foodora er datterselskap av Delivery Hero, et av verdens ledende online matleveringsselskaper, med hovedkontor i Berlin. foodora ble etablert i Norge i 2015 og har de siste årene vokst eksponentielt, og leverer i dag mat fra over 1300 restauranter i Oslo, Bergen, Stavanger og Sandnes, Kristiansand, Trondheim, Lillestrøm, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg og Tromsø. I tillegg lanserte de i august 2018 plattformen til et utvidet område rundt storbyene, der restaurantene selv står for leveransen.