juni 24

Kraftig tv-vekst under pandemien



I mai så vi i snitt 7 prosent mer på TV enn vi gjorde i samme periode i fjor, til tross for at sporten og Eurovision stort sett uteble fra TV-skjermen. 17. mai var dagen folk så mest på TV oppsummerer Telenor i en melding:


Samfunnet og måten vi lever på har endret seg drastisk med strenge tiltak fra myndighetene. Selv om mye av samfunnet har åpnet opp igjen vedvarer høye TV-tall blant Telenor T-We sine omlag 580.000 husholdninger.

Telenors tv-sjef Camilla Amundsen konstaterer at tv-konsumet holder seg på et høyt nivå etter pandemi-utbruddet. Foto: Martin Fjellanger.



– Det at TV-seingen økte ved nedstengningen av samfunnet er ingen overraskelse, men nå ser vi at det vedvarer. Jeg vil tørre å spå at når mange forblir i hjemlandet også over sommeren, og nå som fotballen og annen idrett skal starte opp, vil vi se et langt høyere forbruk av TV-innhold i tiden fremover, sier Camilla Amundsen, leder for fastnett og TV i Telenor.


Feiring på TV


Det ble en annerledes 17. mai-feiring i år. Denne dagen som vanligvis har blitt tilbragt i sosiale lag, var i 2020 den dagen folk så mest på TV – til og med mer enn 12. mars og dagene etter nedstengingen av Norge. Sammenlignet med 2019 var det en økning på nesten 30 prosent i snitt seertid per husholdning. Nesten 20 prosent flere husstander fulgte sendingene.


Telenor T-We sine tall tyder også på at nordmenn er sulteforet på TV-sport.


– Da Impossible Games ble avholdt den 11. juni var det dagens mest sette TV-innhold. Langt høyere enn nyhetssendingene som vanligvis topper seerlistene, men også høyere enn Bislett Games, Cupfinalen og Champions League-finalen i fjor.


Tallene er hentet ut av Telenor T-We sin analyseavdeling i juni 2020.


—-


Foto via Telenor | presse