juli 14

For oss som digger togtur: Bedre venteområder åpnet på Oslo S



Slik ser de nye venteområdene ut. Foto: Bane NOR/Ida Taule Brentebråten


Åpnet

I dag åpnet Bane NOR nye, oppgraderte venteområdene på Oslo S.


-Stikkord for de nye venteområdene er bedre komfort, bedre muligheter for å jobbe og bedre servicetilbud skriver Bane Nor i en melding:






Oslo S er et av de største knutepunktene i Norge, hvor mer enn 150 000 mennesker passerer hver dag. Bane NOR ønsker å tilby et best mulig tilbud for reisende og har derfor begynt med å forbedre venteområdene. Disse ble offisielt åpnet av statssekretær John-Ragnar Aarset, tirsdag morgen.
Vi er inne i en tid hvor det bygges og satses mye på jernbane og hvor flere tar tog.



Da er det viktig at vi ikke bare tenker på selve togturen, men at det å ta toget også innebærer å vente på toget. De nye venteområdene er en klar forbedring av jernbanen og her er det mulig å hvile, jobbe og kose seg. Det er veldig bra, forteller Aarset.




-Jeg er stolt av å kunne åpne de nye venteområdene i dag. Vi ønsker at flere skal ta toget, og da må også stasjonsområdene våre være attraktive. Vi har fått på plass nye og moderne møbler, bedre muligheter for å kunne lade telefon, og bedre servicetilbud. Alt i samarbeid med de som er viktigst for oss, nemlig kundene, sier direktør for Persontrafikk i Bane NOR, Terje Myrland.




Arbeidet med de nye venteområdene startet i mai i år og designet ble utarbeidet gjennom grundige brukerundersøkelser. Det har også i en testperiode vært utstilt ulike typer møbler, hvor de reisende har kunnet komme med tilbakemeldinger fortløpende. Metallbenkene ved spor 12 og på mesaninen i Flytogterminalen ved nedgangen til spor 13-19 er nå erstattet med behagelige tremøbler, hvor det er god tilgang på strøm hvor de reisende kan lade telefon eller PC. I tillegg har det kommet på plass en Smoothie-bar like før nedgangen til spor 12 for de som ønsker å kjøpe seg noen forfriskninger på veien.


I tråd med kundenes ønsker

-Det designet som nå er valgt er helt i tråd med det kundene har sagt at de ønsker seg, og vi håper at dette kan gjøre Oslo S til et sted hvor folk føler seg velkommen. Jeg syns det er bra at vi nå har tatt et første steg mot å gjøre Oslo S mer attraktiv for kundene våre. Så er det viktig å huske på at dette bare er begynnelsen. Vi har mange planer for Oslo S og de andre stasjonene våre og vi kommer til å ta med kundene våre på råd, også i fremtiden, sier Myrland.