oktober 16

SpareBank 1 advarer bankkunder om svindelforsøk



-Vi har mottatt flere meldinger fra kunder som har fått en e-post/SMS fra noen som utgir seg for å være SpareBank 1 – der også vår logo benyttes skriver Spatebank 1 i en melding:

I svindelhenvendelsen blir kunden typisk fortalt at kort og kontoer er deaktivert på grunn av mistenkelig aktivitet, og det er vedlagt en link som sender kundene til en falsk SpareBank 1-side. Trykker du på denne linken får du beskjed om å taste inn kortinformasjon eller personlig informasjon som f. eks. fødselsnummer, engangskoder og BankID-passord. Med det har svindlerne kontroll over kortet ditt eller kan benytte din BankID.

– SpareBank 1 kommuniserer aldri med kundene på denne måten, og vi vil understreke at denne mailen ikke er fra oss. Vi ber kundene våre ettertrykkelig om ikke å trykke på denne linken, forteller vikarierende kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1, Christine Meling Christensen.


– De siste årene har vi sett en økning i manipulasjon av bankkunder, og svindlerne blir både smartere og mer profesjonelle. Det viktigste rådet jeg kan gi, er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør, fortsetter hun.

Real time phishing

Dette er en type svindel som kalles real time phishing. Det er en form for svindel som er svært vanlig, men allikevel vanskelig å stoppe, fordi svindlerne stadig endrer e-post- og nettadresser.
– Varsling om nye domener og svindelforsøk er viktig informasjon for oss, og vi oppfordrer alle som blir utsatt for denne formen for svindel om å tipse banken sin. Vi jobber aktivt med å motvirke og stoppe phishing, og dette arbeidet blir enklere for oss når kundene melder fra om mistenkelig aktivitet, sier Christensen.

Tips gjerne på nettsvindel@sparebank1.no dersom du har fått en slik e-post eller SMS.

Les mer om de vanligste formene for nettsvindel her.

SpareBank 1s råd for å avverge svindelforsøk

Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via mail, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.

Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en som vil svindle deg.

Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.


Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.