oktober 20

Store ulikheter i hvordan nordmenn skor bilen for vinterføre


Foto via If


Mange sjåfører velger å bruke sommerdekk gjennom hele vinteren. Sist vinter hadde 4,9 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If sommerdekk på bilen.

De fleste av skadene har skjedd ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker.

Det er store regionale forskjeller. Gjennom mange år har Sørlandet og Vestlandet pekt seg ut som områder der mange ikke legger om hjulene i tide for vinteren. Sist vinter kom Oslo og Viken høyt oppe på samme liste.

– At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø i kystområdene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If i en melding:

Sist vinter var det Rogaland (9,4 prosent), Oslo (7,2 prosent) og Viken (6 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel i landet ved vinterskader, viser skadestatistikken til If.

Høyest piggdekkandel hadde Troms og Finnmark (88,5 prosent), Nordland (85,7 prosent) og Møre og Romsdal (44,7 prosent).


– Ditt ansvar

– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser. Bestemmelsene i den såkalte kjøretøyforskriften slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er det ditt personlige ansvar å passe på som fører, sier han.


– Ved å sko bilen riktig tar du både vare på deg selv, de du er glad i og andre trafikanter, sier han.
Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved taksering i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 18 916 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering. 930 av disse hadde sommerdekk på bilen.


If har forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Venter for lenge med hjulskift

Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, understreker Clementz i If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy.

– Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer overraskende, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulomlegging altfor lenge, sier Clementz.

– Husk at du er selv ansvarlig for å ha dekk som er riktige for vær og føreforhold. Det står i kjøretøyforskriften. Sitter feil dekk på bilen, og du ikke får lagt om hjulene: La bilen stå. Ikke ta sjansen på å kjøre de 400 meterne til nærbutikken, sier Sigmund Clementz i If.

Dersom du blir innblandet i en ulykke, kan det få konsekvenser for dekningen på forsikringen – og du får et oppgjør med politiet.

– Vi krysser fingrene for at mange er påpasselige med dekkskifte også denne vinteren, og ikke tar sjansen. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Clementz.