november 26

-Tenk bære­kraft i kjøpe­fes­ten


Den store handlemåneden er i gang. Black Friday (Black Week) er en formidabel omsetningsmaskin for handelsnæringen i Norge og den går rett over i julehandelen.


Forbrukerrådet ønsker alle en god og lønnsom handel, og oppfordrer til å ha med seg hodet i jakten på røverkjøp og flotte gaver.

Når fristelsene står i kø og avslag på 50, 60 og 70 prosent lyser imot deg, er det lett å la kortet gå varmt. Mange er mer opptatt av hva vi sparer enn hva vi betaler når den årlige tilbudsfesten Black Friday kommer. Da er det lett å handle ting en egentlig ikke har behov for eller mer enn en trenger.


— Vi vil oppfordre alle til å gjøre en innsats for at dette kan bli en mer bærekraftig Black Friday, sier Pia C. Høst, som er leder av Forbrukerdialog i en artikkel:

Hun understreker at Forbrukerrådet ikke har noe ønske om å ødelegge festen, men tror at noen bevisste valg vil kunne hindre en del unødvendige kjøp.

Planlegg kjøp

Det vi har brukt mest penger på i løpet av Black Week de siste årene er elektriske produkter og klær, og slik blir det sikkert i år også. Her vil det være mange gode tilbud fra en lang rekke tilbydere. Og lett å ta med «noe ekstra» i handlekurven.

— Stopp og tenk litt før du legger varen i den fysiske eller digitale handlekurven, sier Høst, som ønsker at du har dette i bakhodet:

•Planlegg handleturen slik at du unngår unødvendige impulskjøp.

•Kjøp kvalitet framfor kvantitet om det kan forlenge bruksperioden for varen.

•Spør deg selv om du må ha dette produktet. Klarer du deg med et eller to færre plagg?

•Kan den varen du vurderer å erstatte repareres i stedet for å kjøpe ny? Eller kan du reklamere?

Forventer

Forbrukerrådet forventer at koronasituasjonen vil gjøre at veksten i netthandel vil være enorm under Black Friday/Black Week og julehandelen i år.


— Det gir forbrukerne gode muligheter til å tenke seg om, og dermed god anledning til å vurdere punktene ovenfor underveis på «handleturen», sier Høst, og minner om Forbrukerrådets tips for trygg netthandel;

Gjør et enkelt søk for å se om andre har dårlige erfaringer med nettbutikken, sjekk om det ligger kontaktinformasjon lett tilgjengelig på siden og betal med kredittkort, da er du sikret pengene tilbake om du blir lurt, varen ikke kommer eller selskapet går konkurs.

Netthandel og bærekraft

Forbrukerrådet har i høst gjennomført en befolkningsundersøkelse med flere temaer. Den viser blant annet at det er få av oss som sjekker om nettbutikken sier noe om miljø eller bærekraft.


— Mens vi er gode på å sammenligne pris og sjekke fraktkostnader, undersøker vi relativt lite rundt bærekraft, forteller Høst. 69 prosent sier de alltid eller ofte sjekker pris, mens kun 12 prosent sier de undersøker om produktet har miljømerking.
I tillegg er det en generasjonsforskjell når det kommer til tillit til informasjon om bærekraft og miljø.


— Mens 27 prosent av de spurte over 40 år sier at de i ganske stor eller svært stor grad stoler på bedriftens opplysninger om bærekraft og miljø, er tallet 44 prosent for de mellom 18 og 29 år.


Hvis du er opptatt av om det du kjøper er bærekraftig i seg selv, kan du sjekke om den har miljømerking.