desember 07

Farvel til IKEA-katalogen etter 70 år..



Fotomontasje via IKEA


IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter.

Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk.

Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning opplyser selskapet i en melding:

– For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over. Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeadferd har endret seg. For å nå og samhandle med de mange menneskene, vil vi fortsette å inspirere med våre hjeminnredningsløsninger på nye måter. Det sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter IKEA Systems B.V.



Beslutningen om å ta farvel med IKEA-katalogen går hånd i hånd med den pågående omstillingen av IKEA for å bli mer digital og tilgjengelig. Omstillingen er allerede godt i gang. I fjor økte varehandelen på nett med 45 % over hele verden, IKEA.com ønsket mer enn fire milliarder besøk velkommen, og samtidig har IKEA forbedret digitale tjenester og lansert nye apper, for en bedre opplevelse – uansett hvor kundene møter IKEA.


Vi skal gjøre ære på og feire den fantastiske historien til IKEA katalogen, og i løpet av høsten 2021 vil vi ha en bok klar – fylt med fantastisk inspirasjon og kunnskap. Når det er sagt; katalogen slik vi kjenner den i dag vil ikke fortsette.


5 fakta om IKEA-katalogen

1951: Ingvar Kamprad satte selv sammen den første IKEA-katalogen, og det aller første katalogomslaget inneholdt MK-ørelappstolen i brun polstring. Trykt og distribuert i 285 000 eksemplarer i Sør-Sverige, 68 sider. På svensk.

1998: Første katalog «IKEA på kontoret» tilgjengelig på internett, dette var en spesialutgave som bare viste møbler for bedrifter/kontorer. Ambisjonen dette året var å presentere hele katalogen på nett, men på grunn av kompleksiteten med IT-systemene ble lanseringen utsatt.

2000: Lansering av både trykt og digital versjon av IKEA-katalogen.

2001: Netthandel lanseres for første gang i IKEA, i Sverige og Danmark.

2016: På sitt høydepunkt ble IKEA-katalogen distribuert i 200 millioner eksemplarer, i 69 forskjellige versjoner, på 32 språk og til mer enn 50 markeder.