mai 05

På vei mot 100 000 flere elbiler i 2021: – Det haster..


Det burde vært flere hurtigladere langs veiene. Stortinget har nylig pålagt regjeringen å utarbeide et helhetlig ladenettverk for elbiler. Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn innkalle de som bygger veier og de som bygger ladestasjoner, og sørge for å få fart på infrastrukturen. Foto via
NAF


På vei mot 100 000 flere elbiler i 2021: – Det haster med å bygge ut ladenettverket, beskriver NAF i en melding:



Det er kommet 29 000 nye elbiler på veiene så langt i år. – Med stadig økende elbilsalg øker faren for ladekøer langs veiene til sommeren, advarer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I april ble det solgt 7 229 nye elbiler, som utgjorde 55 prosent av nybilsalget. I tillegg kom det 727 elbiler til Norge gjennom såkalt bruktimport. Så langt i år er det solgt 28 981 elektriske biler, inkludert bruktimporterte biler. Det betyr at mer enn annenhver nye bil på veien er helt elektrisk.


– Elbilsalget av personbiler holder seg høyt. Åtte av de ni siste månedene har elbilsalget utgjort over halvparten av nybilsalget, sier Sødal.
Med veksten i antall nye elektriske modeller som kommer på markedet tror han dette tallet bare vil øke.


– I 2021 kan vi få en elektrisk nybilandel på nærmere 65 prosent, om trendene fra tidligere år holder seg, sier han. – Det vil bety nærmere 100 000 flere elbiler på veiene i Norge i 2021. Det er bra for klima, men det betyr økt fare for ladekø, venting og irritasjon ved ladestasjonene, spesielt i sommerferien, advarer han.


Sødal mener det haster med å få opp et ladenettverk som er tilpasset elbilparken.


– Norge ligger etter. Det burde vært flere hurtigladere langs veiene. Stortinget har nylig pålagt regjeringen å utarbeide et helhetlig ladenettverk for elbiler. Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn innkalle de som bygger veier og de som bygger ladestasjoner, og sørge for å få fart på infrastrukturen, slår Nils Sødal fast.
NAF mener at en rekke reisemål må bygge ut såkalte destinasjonsladere fram mot sommeren, for å avlaste hurtigladenettverket. Destinasjonsladere er forholds svake elbilladere som passer bra for langsom lading på turiststeder.


– Er man trygg på å få ladet der man skal overnatte, kan man droppe en hurtiglading underveis. Og man starter dagen med en fulladet bil, sier Sødal.
Destinasjonslading egner seg også godt på steder der folk parkerer bilen i flere timer for å gå tur, besøke en fornøyelsespark eller lignende.