august 03

Aldri blitt solgt færre bensin- og dieselbiler


Nær to av tre nye biler er nå helelektriske. Behovet for flere ladere er derfor stort. Foto: NAF


Juli ble en ny bunnotering for antall nye bensin- og dieselbiler på norske veier. Elbilene utgjorde over 60 prosent av nybilsalget. – Vi ser starten på slutten for nye bensin- og dieselbiler. Nå må det bli større fart på ladeutbyggingen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF i en melding:




Det ble i juli solgt 430 dieselbiler og 451 bensinbiler, som er det laveste antallet som er registrert i nyere tid. Juli for fire år siden var det samme tallet sju ganger så høyt. Da ble det solgt 5 749 nye bensin- og dieselbiler. Samme måned i år ble det solgt 6731 nye elbiler.


To av tre nye biler helelektriske

– Nå går det fort. Tallene viser at vi nå ser starten på slutten for bensin- og dieselbilen. Nybilsalget sier noe om hvilken vei det går. Om 20 år kommer bensin- og dieselbilen til å være en sjelden fugl på norske veier, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.


– Det finnes fortsatt langt flere bensin- og dieselbiler på norske veier enn elbiler. Men når nesten to av tre nye biler er helelektriske så betyr det at bilparken elektrifiseres i et tempo som få trodde var mulig for få år siden, sier hun.


NAF mener at myndighetene nå må få øynene opp for at elbilveksten fører til massive ladeutfordringer for forbrukerne.


Flere og mer brukervennlige ladere

– For det første mangler vi flere hundre hurtigladere langs norske veier. NAF har dokumentert dette i en rapport som vi nettopp kom med, «Skal alle med – må noe skje». Mange steder fører manglende hurtigladere til kø, venting og irritasjon på ladestasjonene, sier Ryste, som legger til:


– For det andre er at brukervennligheten på lading er under enhver kritikk. Det kan ikke være slik at man skal være teknisk interessert eller begavet for å få til å lade en elbil. Vi er på vei over i en fase hvor mange flere ennentusiastene skal ha elbil. Da må lading være minst like enkelt som det er å fylle bensin eller diesel, sier hun.


– Her har ladeoperatørene en lang vei å gå, og bransjen skriker etter mer regulering: Oppetid på laderne, tydelig prising, at det er pris for levert strøm og ikke for tiden du lader, at det finnes tak over laderne og toaletter og bøtter for vindusvask i nærheten, sier hun.


Nybilsalget i 2021. Kilde: OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken):