september 20

Slik unngår du båtskader under vinterlagring


Foto via Fremtind. Uavhengig om du har ny eller brukt båt, er det flere ting du bør tenke på når du skal klargjøre båten for vinterlagring.



Antall nye båteiere har eksplodert under pandemien. Nå er det tid for vinterlagring og opplag av båten, og det er flere ting både ferske og erfarne båteiere bør være klar over forklarer Fremtind i en melding:



Både båtforhandlere og Redningsselskapet har kunnet melde om et brennhett båtmarked, både i fjor og i år. Før årets sommer hadde trafikken på Finn.no økt med 16 prosent på brukte båter og 30 prosent på nye båter. En betydelig økning fra 2020, hvor det også var rekordhøye tall.


– Uavhengig om du har ny eller brukt båt, er det noen ting du bør tenke på når du skal klargjøre båten for vinterlagring, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Tøm båten for verdisaker

Hvert år registrerer Fremtind nær 100 skader på båter i opplag. Typiske skader som meldes i forbindelse med vinterlagring av båt er tyveri, opplagskrybber (støtter) som velter, vannfylling på grunn av for dårlig tildekning og skader på kalesjen.


– For å forhindre tyveri må du låse alle luker og dører og ta med alt av verdigjenstander fra båten. Ta med deg motoren dersom du har en mindre påhengsmotor, sier Nielsen.


Ta godt vare på kalesjen

– Dekker du båten med en presenning og sikrer at den sitter stramt og fast, unngår du at regn og snø kommer inn i båten. Da beskytter du også kalesjen hvor fuktige sømmer ofte fører til at trådene i sømmen råtner i løpet av vinteren, sier skadeforebyggeren.


Har båten ny kalesje og du har vasket den godt før vinterlagring, er det viktig at den får drypptørke til den er helt tørr. Har båten en eldre kalesje kan det være lurt å få sydd over sømmene.


– Dette er kostnadseffektivt vedlikehold som forebygger skader, sier Nielsen.


Hva om du gjør skade på andre båter?

Et ikke utenkelig scenario: Båt A står i opplagskrybbe som ikke er stødig. Et vindkast velter båt A inn i båt B. Eier av båt A blir ikke ansvarlig for skadene på båt B siden årsaken er vær og vind. Eier av båt B må derfor dekke skader på egen båt. Ved skader på egen båt er derfor kaskoforsikring tingen.


– Dette er fordi du som båteier i flere tilfeller må betale for skader på din egen båt selv om skaden ikke er din egen skyld. Her skiller ansvarsforsikringen seg fra bil, som jeg tror mange ikke nødvendigvis er klar over, sier Nielsen.


Når du kjører bil har du et lovpålagt ansvar for skader du påfører en annen person eller en annens eiendeler. Bilen er årsak til skaden, og du er dermed ansvarlig.


– Dette skiller seg fra båt, hvor båteieren kun er erstatningsansvarlig hvis en har vært uaktsom eller har direkte skyld i skade på en annens båt. Har du kaskoforsikring, får du dekket denne type skader, avslutter Nielsen.

Sjekkliste til vinterlagring av båt


På land

•Luft innredningen i båten for å begrense kondens.

•Kjør motoren i ferskvann, gjelder også innenbordsmotorens sjøvannssystem.

•Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.

•Skift gjerne motorolje og oljefilter.

•Fyll opp drivstofftanken.

•Gå over alle smørepunkter. Smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.


•Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett. Bunnventiler kan gjerne stå åpne når båten står på land.


•Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt kople fra batteri.


•Forsikre deg om at støttene (krybben) er solid. Du kan jo selv tenke deg dominoeffekten det vil ha dersom én båt skulle velte.


På vann

•Tøm septikk- og ferskvannstanker.

•Fyll frostvæske i toalett og vannlåser.

•Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.

•Skift gjerne motorolje og oljefilter.

•Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.

•Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.


•Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett.

•Vask rent inn- og utvendig. Husk å tørke opp vann.

•Luft ut båtens innredning for å begrense kondens.
Bruk gjerne «fuktsluker» eller vedlikeholdsvarme.


•Steng av hovedstrømsbryter, og koble eventuelt fra batteri (ikke hvis du har automatisk lensepumpe).

•Båten bør, hvis mulig, dekkes til med presenning. Husk at presenningen bør spennes opp slik at snø og vann renner av.