oktober 14

-Gratulerer som elbilminister, Jon-Ivar Nygård!


Foto via Norsk elbilforening. Elbilforeningen utfordrer ny samferdselminister til å jobbe for at elbil skal bli for alle.



– Ny samferdselsminister får æren av å innfri Stortingets mål om at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslippsbiler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen i en melding: – Men det kommer ikke av seg selv.



2025-målet vil bety at over 550.000 nye forbrukere kommer til å kjøpe elbil i denne regjeringsperioden, og resultere i om lag en million elbiler på veiene ved utgangen av 2025.


– Det er viktig at samferdselsminister Nygård setter seg nøye inn i hva et enstemmig Storting har gitt i oppdrag for 2025. Regjeringserklæringen roter med begrepene om 2025-målet og glemmer at målet også omhandler varebiler. Det bør være en enkel sak for en ny minister å rydde opp i, sier Bu.



Elbilsalget slår nå rekorder over hele landet og i august var elbilandelen i nybilsalget for første gang over 50 prosent i alle landets fylker.
For vanskelig å hurtiglade, mener elbilistene

Elbilforeningen mener det trengs en storstilt utbygging av hurtigladere i årene som kommer for å holde tritt med elbilsalget, og har beregnet at vi må ha om lag 10.000 ladere ved utgangen av 2025, mot dagens 3900.


– Den må bli like lett å lade som å fylle bensin eller diesel, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.


Det kan samferdselsministeren sikre i den varslede ladestrategien. Elbilforeningen mener det er på høy tid med en forbrukerpolitikk for å gjøre lading enklere.


9 av 10 elbilister ønsker enklere betalingsløsninger for lading, viser til tall fra «Elbilisten 2021» som er Norsk elbilforenings årlige undersøkelse blant norske elbilister.


I dag legger hurtigladeoperatørene opp til at man må laste ned mange ulike apper, oppgi personopplysninger og registrere kundeforhold hos en rekke selskaper for å kunne lade langs veien. I tillegg er prismodellene vanskelige å forstå.


– Vi har høye forventninger til at regjeringens ladestrategi sikrer elbilistene mulighet å betale med kort direkte ved laderen, slik Arbeiderpartiet og Senterpartiet allerede har tatt til orde for. I tillegg bør man se på ordninger som fungerer på tvers av ladeoperatører.


Tall fra Elbilisten 2021

75 prosent av elbilistene svarer at det er for komplisert med så mange ladeoperatører og apper.

– 88 prosent av elbilister ønsker seg en enklere betalingsløsning for hurtiglading og løsninger som fungerer på tvers av alle ladeoperatører.

Fattige 12 prosent svarer bekreftende på at prismodellene for hurtiglading er enkle å forstå.

71 prosent av elbilister mener man bør kunne betale med betalingskort direkte på laderen.

Elbilisten 2021 hadde 15.000 respondenter