desember 10

Helomvending i billettsalget. Bråbrems ..


Foto via Vipps.


For kun to uker siden lå det an til at desember skulle bli tidenes sesong for billettsalg til opplevelser. Etter regjeringens nye restriksjoner i forrige uke viser ferske tall fra Vipps at markedet har bråbremset.


I løpet av de tre første dagene av Black Weekopplevde Vipps en seksdobling i antall kjøpte billettertil kultur- og sportsarrangementer, sammenlignet med samme periode i 2020. Med fremveksten av omikron har trenden snudd.




– Nå avlyses en rekkekonserter, og mange er spente på om sportsarrangementer snart vil lide samme skjebne. Hvis vi sammenlignertallene i de tre første dagene i denne uken med de tre første dagene i uke 47, ser vi en reduksjonspå drøye 40 prosent. Reduksjonen gjelder både for omsetning og antall transaksjoner, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.


Han forteller i en melding: at det er langt færre tilbud i denne kategorien enn i for eksempel elektronikk og varehandel i løpet av Black Week. Heir tror derfor at økningen som Vipps opplevde i arrangements-kategorien for to uker siden ikke handlet om pris.


– Jeg tror det ene og alene skyldtes lysten som folk føler forå delta på opplevelser igjen. Vi fikk en liten smakebit på det i høst. Folk følte at ting så lysere ut og begynte å kjøpe billetter til arrangementer. Så kom restriksjonene og med det full stopp i salget. Nå blir det spennende å følge med på når vi igjen åpner lommeboken for å delta på arrangementer, sier Heir.